31 okt. 2010

Stockholm Cup 2010

Innan jag går igenom vårt genomförande måste jag ta tillfället i akt att kommentera tävlingen Stockholm Cup.


Det är andra året som tävlingen går av stapeln och åter igen kan jag bara konstatera att denna tävling är mycket väl genomförd ifrån arrangörernas sida.

Lite smolk i bägaren blev det även detta år då ekipage i sista minuten drog sina hundar men vi var allt några tappra deltagare kvar.

Spårfälten perfekta med knixiga vindar och en lydnads/skydds plan som man till nästa år kan rekommendera fotbollsskor med kraftiga dobbar om man skall kunna gå utan att vara rädd för att halka och närhet till en stor entusiastisk publik.

Funktionärerna hade gjort upp schemat som hölls hela tävlingen igenom med ett fantastiskt kök och ett suveränt prisbord där alla fick pris.

Så till Utters genomförande:

Vi har tränat en hel del på hemma plan och det har funkat väldigt bra så vi for iväg tidigt på lördag morgon för att köra spåret. Spårmarken kan man inte klaga på det var äng med kort gräs och ett välplanerat U-spår i höger varv.

Utter kändes bra och tog spårstarten perfekt och på första benet spårade han bitvis för hundra sedan behövde han äta lite gräs och stanna för att ta en paus innan han fortsatte mot första vinkeln som han tog perfekt!! åt fel håll.... jag började bli något irriterad måste jag erkänna Utter gjorde en fin båge och tog upp spåret igen med hög intensitet och jag kände att nu skulle vinkeln tas rätt.

Utter hade annat i tankarna visade det sig när han nu innan vinkeln genade över till nästa ben och fortsatte spåra kanon fram till 1:a apporten som han lade sig vid och jag kände att detta skulle nog gå bra. Utter tog upp spåret fint igen och spårade för 100p i 5m innan han behövde enligt honom själv ta en välbehövlig paus där han stod som en kung på åkern och blickade ut över nejden och undrade vad han höll på med.

Jag röt i -SPÅR, och han tittade förnärmat på mig och efter en stund fortsatte han att spåra bra så bra att han gick en lin längd över nästa vinkel innan han själv kom på att spåret går nog åt höger. Han skråade ner mot slutet på spåret och när han kom i höjd med slut apporten kände han vittringen på den och glatt hittade den och tog upp den och gick förtjust mot mig till mötes.

Nu var jag ganska säker på att jag skulle skjuta Utter på fläcken och domaren Jarmo försökte hitta lite positiva glimtar och gav oss fina 50p. Till Utters fördel är att han är ganska söt när han tittar med sina mörka ögon och undrar -vad ska vi göra nu husse, så det vara bara att åka tillbaka och ta en kopp kaffe och ta nya tag dag 2.

Söndag

Vi hade ju tagit spiken så vi var ut först på lydnaden vilket jag tyckte skulle vara bra så han får utlopp för lite energi.

Vi startade till musiken och alla i publiken stora förväntningar och när skotten kom så skulle Utter springa iväg för att kolla vad det var och sen var cirkusen igång, dock glimtar han till ibland och gör det han skall mycket bra men det är dock väldigt korta glimtar dessa dagar.

Fria följet hankar vi oss igenom och kör sedan sitt och läggandet som han gör helt okej med tanke på hans kontakter som glappar. När vi kommer till apporteringen så kastar jag iväg den och han tjyvar nästan men på kommandot far han iväg grepar apporten kanon… Utter har tydligen en kan själv dag så han gör att stort glädje varv med aporten och jag får ryta -HIT till honom innan han bestämmer sig för att komma in och lämna av den snyggt & prydligt. Resten av apporteringen går i samma anda -ut, lek & kom in för snygg avlämning.

Sista momentet är framåt sändande vilket han gör perfekt i 5m innan han tycker att han skall vinkla 90 grader till höger för att göra ngt innan jag kommenderade ligg vilket han gjorde. Nu var det platsliggning och med tanke på hur lydnaden varit så hade jag redan räknat ut hur det skulle gå frågan var bara hur fort han skulle gå upp och pyssla med annat.

Det tog säkert 30s så man får vara glad för det lilla, domaren tyckte i alla fall att Utter hade fin hantering vid avslutet av apporteringen vilket vad positivt för framtiden och gav oss 47p. Lite lätt frustrerad, ledsen, skit förbannad ändrade jag målsättning till att i skall i alla fall genomföra provet med flaggan i topp och ge publiken lite show.

Så till skyddet där jag snabbt konstaterade att publiken var minst sagt lika många som på SM och de stod i tre dubbla led 5m ifrån skjul 6 och jag förstod att detta skulle bli knepigt. Vi klev in på banan och Utter verkade laddad han har ju gått väldigt bra på träning så jag kände att vi inte skulle göra bort oss så fasligt denna gren i alla fall.

Skickade iväg honom på rondering med kommandot revir vad faan jag fick det ifrån då jag aldrig använder det annars och han springer ut och skall gena ned till 6:a men jag får runt honom och skickar ned han mot figuranten.

Utter är minst sagt tänd och på väg ner hittar han stället med apportbockar som stod ca: 20m ifrån skjulet och väggen med publik. Utter greppar en apport och gör en hyfsad apportering in till mig innan jag slutligen får in honom till figuranten. Jag kommer runt skjulet och kallar ut honom vilket han gör ngt motvilligt och figuranten går mot flykten.

När figuranten far iväg så sätter Utter fart efter men det ser ut som om figuranten halkar till i geggan och Utter få ett väldigt dåligt bett men håller i. Släppandet funkar bra och överfallet med släppandet går bra det också. Jag hämtar Utter som tycker han skall klara detta själv och vi kommer iväg till modprovet.

Jag vet ju att Utter kommer med en mkt bra fart så jag hoppas lite att figuranten skall tratta på ändan för att ge publiken maximal utdelning men det lyckas vi inte med dock släpper han och jag kan g och hämta honom för att transportera oss till domaren. Dock tycker Utter att han skall gå själv på andra sidan men vi tar oss dit och denna pärs är över.

Åter igen är domaren imponerad över apporteringen i skyddet men kan inte göra annat än att ge oss 60p. I detta läge kan man inte göra annat än att skratta och fundera på varför man håller på med hund men så tittar man ned och ser helgens snyggaste schäfer glatt viftandes på svansen frågandes -ska vi köra igen husse!

Ja det finns väl bara en sak att göra På´t igen!

3 kommentarer:

  1. En fantastisk underbar,rolig skildring skriven med stor inlevelse,trots att jag ej var där och såg er kan jag se det hela framför mig som en film.Belönad med en oscarstatyett.
    Fina underbara Utter.
    Kram o tack för en trevlig läsning
    Yvonne me flock

    SvaraRadera
  2. Haha, jag dör, vad roligt! Det låter som om Utter haft sanslöst roligt även om det inte var det husse ville ha ut av helgen. Bra att du kan skratta med din hund och på't igen bah! Och jag säger som jag alltid säger när Utter kör sitt eget race: han är iallafall snygg!
    Kram, Sanna (och Ultra såklart)

    SvaraRadera
  3. Ja du Benson.. Det är tur att du är så positiv och kan tänka positiva tankar. Vilken dag/dagar ni fick, Utter, Utter, Utter. Underbart att läsa din berättelse som i alla fall har gett mig många skratt även om det känns som skrattblandad gråt. Herregud Uuuuuuttttttttteeeerrrrrrrr.

    Men men som du skrev på´t igen

    Kram
    Kjell o Kicki

    SvaraRadera